Bieganie po górach to prawdziwe wyzwanie

Biegi ultra, to prawdziwe wyzwanie. Na efekty wpływa nie tylko dobre przygotowanie fizyczne, ale również silna psychika, dobra koordynacja ruchowa oraz świadomość, że na każdym kroku może być niebezpiecznie.

bieganie w górachNie dla wszystkich biegaczy bieganie po górach jest sportem odpowiednim. Jeśli nie lubi się gór, a widoki wcale nie mają znaczenia, wtedy nie ma co  zabierać się za ten sport. Dodatkowo martwiąc się o to, czy oby nie spadnie deszcz, czy nie będzie błota albo czy uda się przebiec bez kontuzji, to lepiej nie ryzykować i się tym wszystkim nie stresować. Bieganie w górach jest dla wytrwałych, którzy czują potrzebę sprawdzenia się w trudnych i zmieniających się warunkach. To także aktywność dla osób, które są bardzo dobrze przygotowane do biegania. Tutaj mięśnie pracują inaczej, jest więcej bardzo ciężkich podbiegów i zbiegów, które potrafią dać solidnie w kość. Także wydolność oddechowa musi tu być bardzo dobra, gdyż inne ciśnienie, a do tego zmieniające się warunki powodują, że wymaga od organizmu łatwego przystosowania się do zmieniających się warunków. Przygotowanie do biegu po górach również musi być prowadzone odpowiednio wcześnie, tutaj ważne jest wzmocnienie nóg oraz wypracowanie większej pojemności płuc. Technika biegania jest tutaj również inna, dlatego trzeba najpierw popracować nad prawidłowym utrzymaniem równowagi i stawianiem nóg. Jest to ważne, gdyż na zbiegach o wiele łatwiej będzie się utrzymać oraz wytracić prędkość. Pamiętać także trzeba o tym, że biegając po górach nie trzeba biec cały czas, wskazane jest nawet przechodzenie do marszu. Aby psychicznie poradzić sobie z trudami biegu po górach, warto powtarzać sobie, że biegniemy prosto do celu, czyli na szczyt najbliższego wzniesienia. Tam chwile wytchnienia zapewnią widoki, przyniesie to odrobinę relaksu i satysfakcji, że pokonało się kolejne różnice wysokości. O kolejnym etapie biegu warto zacząć myśleć i rozkładać siły dopiero po tym, jak minie się szczyt. Na treningach warto zatem przyłożyć się do ćwiczenia podbiegów, ale pamiętając o tym że po każdym cięższym wysiłku, konieczny jest odpoczynek w formie spokojniejszego wysiłku, np. truchtu czy niezbyt forsującego wybiegania.

Bieganie po górach to forma aktywności dla tych, którzy naprawdę potrzebują wyzwań w sporcie. Jest to spory wysiłek, ale przy okazji i duża satysfakcja, że udało się pokonać trudny technicznie teren, nie poddając się. Chcąc sprawdzić swoje możliwości, zachęcamy do udziały w biegach ultra, które organizowane są dość często oraz na różnych typach tras.

Copyright © 2013. All rights reserved.