Zagrożenia czyhające na maratończyka podczas biegu

Długie biegi niosą  ze sobą ryzyko wystąpienia poważnych kontuzji. Najbardziej obciążającym biegiem jest maraton, do którego przygotowania należy rozpocząć już na długo wcześniej. Ważne jest, aby odpowiednio trenować wytrzymałość. W przygotowaniach ważna jest także dieta, dlatego na kilka dni przed biegiem należy raczej unikać pewnych produktów, aby utrzymać organizm w dobrej formie.

zagrożenia na maratonieMając w planach start w maratonie, należy początek nowego sezonu poświęcić na przygotowania do udziału w biegu. Czasami bywa tak, że nawet najlepsze przygotowanie do maratonu nie uchroni przed wystąpieniem kontuzji na trasie. Niestety coraz częściej wśród maratończyków pojawiają się problemy z sercem oraz wychodzą na jaw inne problemy kardiologiczne. Zdarzają się przypadki, że podczas maratonu dochodzi do śmierci na trasie w wyniku nagłego zawału serca. Badania pokazują, że bieganie podnosi ryzyko śmierci z powodu ataku serca aż siedmiokrotnie. Ważne jest także, że osoby prowadzące siedzący tryb życia niemal tak samo są zagrożone wystąpieniem zawału, więc i tak jest lepiej uprawiać sport, niż nic nie robić. Paradoksalnie bieganie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca oraz zawału. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że osoby nie ćwiczące wcale albo bardzo mało, należą do grupy o podwyższonym ryzyku wystąpienia zawału serca podczas intensywnych ćwiczeń. Najczęściej dochodzi do takich sytuacji z powodu hiponatremii, czyli wystąpienia niedoboru sodu we krwi. Okazuje się, że bardzo niebezpieczne dla zdrowia jest przesadne nawodnienie organizmu jak i niedobór wody. Zazwyczaj niedobór sodu jest powiązany z wystąpieniem wcześniej innych zespołów chorobowych. Zdarzało się już, że wystąpienie ostrej hiponatremii połączone było z obrzękiem mózgu, będącym wynikiem nadmiernego przyjęcia wody podczas wysiłku fizycznego. Pierwszymi objawami hiponatremii jest osłabienie oraz nudności, nieco później pojawiają się bóle głowy, zaburzenia świadomości, drgawki, a w ostrej postaci śpiączka oraz zatrzymanie oddechu i akcji serca. Antidotum na hiponatremię jest zwiększenie poziomu sodu we krwi. Najbardziej niebezpieczny dla maratończyków jest ostatnie 1,6 km trasy, podczas których organizm jest już silnie przeciążony, a wtedy też pojawiają się zaburzenia elektrolitów, może dojść do udaru cieplnego oraz problemów z krążeniem wieńcowym. W przypadku, gdy na trasie upadnie biegacz, należy jak najszybciej zacząć udzielać mu pierwszej pomocy. Przede wszystkim należy rozpocząć prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej, którą trzeba prowadzić aż do momentu przyjazdu pomocy medycznej. Chcąc uchronić się przed tego typu sytuacjami, warto rzucić palenie, które podnosi ryzyko wystąpienia zawału serca. Oprócz tego należy kontrolować poziom cholesterolu we krwi, gdyż im jest on wyższy to wyższe jest ryzyko wystąpienia chorób związanych z układem krążenia. W przypadku problemów z wysokim ciśnieniem krwi konieczna jest wizyta u kardiologa, bo zbyt wysokie ciśnienie krwi podnosi ryzyko wystąpienia udaru, zawału serca, niewydolności nerek czy niewydolności serca. Dla ogólnej poprawy stanu zdrowia ważne jest uprawianie regularnych ćwiczeń, którymi mogą być np. krótkie biegi łącznie dające dystans 10 km. Dodatkowo warto zmienić dietę na zdrowszą i wyeliminować z niej produkty wysoko przetworzone. Unikanie stresu również wpłynie na poprawę samopoczucia oraz ogólnego stanu zdrowia, co dość szybko stanie się zauważalne.

Podczas maratonów dochodzi równie często do kontuzji związanych z układem kostno-mięśniowym. Najczęściej występującymi jest zapalenie ścięgna Achillesa, zapalenie rozcięgna podeszwowego, jak też pęknięcia i złamania przeciążeniowe kości śródstopia. Bardzo często występuje także zespół pasma biodrowo-piszczelowego oraz przypadłość określana mianem kolanem biegacza.

Niezależnie od tego, jakie dystanse się biega, trzeba mieć przede wszystkim na uwadze swoje zdrowie. Warto robić badania kontrolne, dzięki którym można kontrolować stan swojego organizmu. Jeśli wcześniej występowały zaburzenia w pracy układu kardiologicznego, wtedy do biegania trzeba podejść ostrożnie, a na pewno skonsultować się z lekarzem. Czasami ekstremalnych zagrożeń da się uniknąć, ale warunkiem jest tu regularne monitorowanie swojego stanu zdrowia. Dlatego też zachęcamy do przeprowadzania badań podstawowych, jak i tych bardziej zaangażowanych.

Copyright © 2013. All rights reserved.